Večnamenski razstavni prostor v upravni stavbi družbe Marmor Hotavlje

Sodobne oblike in obleke hotaveljčana

V tej galeriji želimo nazorno pokazati, kaj zmore hotaveljčan danes, če ga v roke vzame dobra oblikovalka. Na ogled postavljamo izbrana dela arhitektke Bete Poljanšek Koman, ki je bila dolga leta hišna oblikovalka družbe Marmor Hotavlje in z njo sodeluje še naprej ...

»Preseneti nas mnogoterost pomenov, ki so skriti v pojmu 'kamen'. Kot podlaga in poudarek vseobsežne narave, kot podlaga in poudarek tradicionalnega in sodobnega grajenega prostora je postal nekaj domačega in samoumevnega …« (Beta Poljanšek Koman)

»Izrezati iz masivnega kamnitega bloka stopnico, mizo, klop, umivalnik ali pa uporaben predmet – tega se vedno veselim. Najraje seveda iz hotaveljskega kamna, na katerega sem najbolj navezana. Zaradi barve, mehkobe, brezčasne lepote.« (Beta Poljanšek Koman)

Beto Poljanšek Koman sem prosil, naj za ta Snovanja sama napiše, kako doživlja posebnost oblikovanja v kamnu, kakršen je hotaveljčan. Napisala je besedilo, ki sledi, in izbrala fotografije del, ki zapisano ilustrirajo in hkrati govorijo same zase.

»V kamnu so se izražali ustvarjalci v vsej zgodovini civilizacije. V masivnih kosih kamna. Tudi zgodovino/tradicijo hotaveljskega kamna razbiramo iz masivnih stebrov, portalov ... Vrednost masivnih izdelkov je danes za naročnika marsikdaj (pre)visoka. Prav zato sem imela verjetno še kar redko priložnost, ko sem se pri sodelovanju z Marmorjem Hotavlje v vlogi investitorja/naročnika in izvajalca obenem pri oblikovanju kamnitih kosov lahko svobodneje odločala.

Izrezati iz masivnega kamnitega bloka stopnico, mizo, klop, umivalnik ali pa uporaben predmet – tega se vedno veselim. Najraje seveda iz hotaveljskega kamna, na katerega sem najbolj navezana. Zaradi barve, mehkobe, brezčasne lepote. Težko opišem. Ga pa vedno znova izberem. Sploh če ga uporabljam v naši okolici.

Preseneti nas mnogoterost pomenov, ki so skriti v pojmu 'kamen'. Kot podlaga in poudarek vseobsežne narave, kot podlaga in poudarek tradicionalnega (tj. od začetka civilizacije) in sodobnega grajenega prostora je postal nekaj domačega in samoumevnega, zato bi lahko mislili, da morda ne vzbuja posebne pozornosti.

A vendar, skrbno izrezan iz podzemnih kamnitih skladov, lahko pred še tako zahtevnim poznavalcem nepričakovano zasije v enkratni strukturni krojenosti, barvi, preseneti s skrivnostnimi okamnelimi bitji davnega morja, lahko se pokaže v novih obdelavah in v raznovrstnih namenih, ki jim ga podeljujejo oblikovalci. Dolga vrsta različnih možnosti za uporabo kamna v našem vsakodnevnem okolju je neizčrpna.

Dolgotrajnost geološkega nastanka pa tudi zahtevnost pridobivanja in obdelave vedno vzbuja spoštovanje oblikovalca. Lahko ima sicer preprosto nalogo narediti uporaben predmet ali enostavno oblogo ali morda zahteven arhitekturni sklop, a vendar se mora vsakokrat dobro seznaniti tako s samo naravo kamna kot gradiva, kot nečesa, kar je prešlo različne tehnološke procese, različne premisleke, preden ga je bilo mogoče uspešno, z dobro izšolanimi izvajalci umestiti v prostor. In tam se začne njegova »prevlada«: v lepoti, uporabnosti, v prenosu simboličnih pomenov.

Vsekakor je dolga zgodovina civilizacije na njegovi strani, v današnjem času pa vso tradicijo lahko bogato nadgrajujemo in jo bogatimo z novimi zamislimi, ki sprožajo tudi nove tehnološke rešitve. Najbogatejša in najlepša oblika uporabe masivnega kamna je tista, ki lahko v vseh (treh) razsežnostih izpolni uporabne in oblikovne želje načrtovalca. Ob tem pa novejša tehnološka ponudba ponuja vrsto odličnih rešitev, ki dovoljujejo uspešno vgradnjo tankoslojnih (do tri milimetre) kompozitnih kamnitih površin. Primer take rabe je vedno večja uporaba kamna v opremi luksuznih ladij …«

Pripis: Vse fotografije so iz zbirke Bete Poljanšek Koman. Avtor fotografij notranjosti upravne zgradbe Marmorja Hotavlje in Sokolskega doma je Peter Pokorn ml.