Razvrščanje ob zastojih

Minuli konec tedna so z akcijo Reši življenje! znova opozarjali, kakšno je pravilno razvrščanje v primeru zastojev.

Kranj – Javna agencija RS za varnost prometa (AVP), gasilci, reševalci, policisti, predstavniki DARS-a in AMZS-ja, so minulo soboto na počivališču Lom na avtocesti proti Kopru delili plastenke vode z etiketo z napisom Reši življenje!, ob tem pa tudi ozaveščali, kako se pravilno razvrščati v primeru zastojev na avtocesti in zakaj je to živ­ljenjskega pomena.

Prisotni so poudarili, da so spremembe lahko učinkovite, če se jih držijo vsi vozniki, tudi tuji vozniki tovornjakov, saj se predvsem tovorna vozila ob napačnem razvrščanju ob prihodu intervencijskih vozil najtežje umikajo. Predstavniki AVP-ja so na dogodku delili tudi praktične preventivne izdelke v sklopu akcije Varno v poletje ter tujim voznikom knjižice z naslovom Safety on Slovenian Roads (varnost na slovenskih cestah).

Dogodek je nastal na pobudo Anžeta Albrehta, enega izmed dveh pogumnih gasilcev, ki sta se leta 2013, ko se je na primorski avtocesti zgodila huda prometna nesreča, prebijala pred gasilskim vozilom in v polni opremi pri več kot 25 stopinjah Celzija pozivala voznike, naj se umaknejo na stran ter tudi ročno umikala vozila. Na Albrehtovo pobudo je zaživela tudi stran na Facebooku Ustvarimo reševalni pas na avtocestah, na kateri s fotografijami in video materialom s primeri tako dobrih kot tudi slabih praks doma in v tujini opozarja na pravilno ravnanje in razvrščanje. Kasneje je bil ustanovljen tudi Zavod Reševalni pas, ki skrbi za ozaveščanje voznikov, kako pravilno ravnati ob prometnem zastoju na avtocesti.

Pred dvema letoma je začel na slovenskih cestah veljati spremenjen člen zakona o pravilih v cestnem prometu, ki se nanaša na razvrščanje v primeru nesreč ali zastojev. Do tedaj je bilo namreč to področje zakonsko slabo določeno, od leta 2017 dalje pa se morajo vozila pravilno razvrstiti že ob začetku upočasnjevanja oziroma zgoščevanja prometa in ne šele ob dejanskem začetku zastoja. Vozila z desnega prometnega pasu se morajo umakniti skrajno desno na odstavni pas, vozila na levem pa skrajno levo. V obeh primerih morajo zapeljati tudi čez belo robno črto.

Evropska zakonodaja na področju reševalnega pasu ni enotna, zato vozniki pogosto ne vedo, kako se morajo v takih razmerah odzvati.