Gostja letošnjega Kina pod zvezdami je bila režiserka Špela Čadež, s katero se je pogovarjal Gorazd Trušnovec.

Animirani film je v vzponu

V Kulturnem središču Stare Žiri so drugo leto zapored pripravili Kino pod zvezdami, v okviru katerega si je bilo mogoče minuli petek ogledati animirane filme za odrasle Špele Čadež.

Žiri – Gostja letošnjega Kina pod zvezdami je bila režiserka animiranih filmov Špela Čadež, ki je tudi v svetu postala prepoznavna s svojima animiranima filmoma Boles in Nočna ptica. Opazili so jo tudi pri ameriški akademiji filmskih umetnosti in znanosti, ki podeljuje nagrade oskar, in jo povabili k sodelovanju. Tako je postala prva in doslej edina Slovenka, ki ima glas pri podeljevanju oskarjev. Več o svojem delu, za katerega je prejela že več kot sto mednarodnih in domačih nagrad ter nominacij, je razkrila skozi pogovor s filmskim poznavalcem Gorazdom Trušnovcem. Kljub svetovnemu slovesu njenih del o njej in njenem umetniškem področju še vedno premalo vemo, so kot iztočnico navedli pred filmskim večerom pod zvezdami. A po besedah Špele Čadež tudi pri nas animirani film postaja nekaj vse bolj iskanega oziroma »vroče blago«, kot se je izrazila. To pa se ne odraža tudi pri pridobivanju sredstev za njene projekte, je priznala. »Sploh se težko odločijo podpreti animirani film za odrasle.« Mednarodni preboj je dosegla že s svojim prvim filmom Boles, ki je nastal po kratki zgodbi Maksima Gorkega. A raje kot v literaturi navdih za ustvarjanje črpa iz svojega življenja, je pojasnila. Tako je nastala tudi Nočna ptica, v kateri je v ospredje postavila problem alkoholizma. »Pogosto menimo, da gre za zelo slovenski problem, v bistvu pa je globalen,« ob odzivih na svoj film ugotavlja Špela Čadež. Čeprav se danes večina animiranih filmov ustvarja s pomočjo računalnika, sama ostaja zvesta lutkam. »Rada raziskujem materiale, si pri delu 'umažem prste',« je razložila.

Svojevrstno priznanje za svoje delo je dobila tudi, ko so ji ponudili, da za Netflixovo serijo Oranžna je nova črna pripravi povzetek preteklih sezon serije v lutkovni tehniki. Priznala je, da je bilo delo za znanega naročnika precej slaba izkušnja, saj niti ni poznal zakonitosti njenega dela. »A očitno sem to izkušnjo potrebovala kot potrditev, zakaj delam avtorske filme,« se je posmejala Špela Čadež. Čeprav so razmere za neodvisne filmske ustvarjalce zelo neprijazne, je dodala, se zjutraj še vedno z veseljem odpravi na delo. Ta čas se posveča svojemu novemu projektu z naslovom Steakhouse, pri katerem sodeluje z Nemci in Francozi. Tudi pri tem projektu si je izbrala zelo težko temo, in sicer psihično nasilje. A tako kot v svojih prejšnjih filmih tudi pri tem ne želi moralizirati, je še poudarila.