Ponavljanje razreda

Za boljšo šolo (26)

Osnovno šolo bi morali iz več razlogov uspešno zaključiti in v njej redno napredovati vsi učenci. Najprej zato, ker je obvezna in nujno potrebna za nadaljevanje šolanja. Sedanje generacije se bodo izobraževale in menjavale poklice vso delovno dobo, zato je za te otroke izredno pomembno, kakšne so njihove prve izkušnje s šolanjem. So učitelji in starši znali prepoznati njihove sposobnosti in jih usmerjati ter spodbujati k čim bolj vestnemu učenju? So bile učne vsebine prilagojene njihovim učnim zmožnostim, da bi lahko v čim bolj individualiziranem pouku napredovali v skladu s svojimi sposobnostmi? So bili pravočasno deležni strokovne učne pomoči, ki jo v obilni meri financira država? Je bilo poučevanje v šoli organizirano tako, da je otroke navajalo na aktivno sodelovanje pri pouku? So učitelji in starši privzgojili učencem delovne navade in odgovornost za lastni napredek in stalni razvoj? Kup vprašanj, na katera moramo odgovoriti vsi odrasli, vpleteni v vzgojo in izobraževanje otrok. Zato ima naš pravilnik o preverjanju in ocenjevanju znanja zelo gosto sito in kup varovalk, preden se otroku izreče ukrep ponavljanja razreda. Omenjeni pravilnik pravi, da naj bi učenci v prvem in drugem triletju praviloma napredovali, zato v višji razred lahko napredujejo tudi učenci z eno ali več negativnimi ocenami, če učiteljski zbor presodi, da ponavljanje razreda za otroka ne bi bilo koristno. Mogoče manjka samo napotek, da bi moral tak učenec na začetku novega šolskega leta te primanjkljaje v določenem roku odpraviti, sicer bodo luknje v znanju vedno večje. Izjemoma razred v prvih šestih letih osnovne šole zaradi slabih ocen ali drugih objektivnih razlogov, npr. dolgotrajne bolezni, ponavljajo tudi učenci, če to zahtevajo njegovi starši ali pa na predlog razrednika v soglasju s starši. Učenci od tretjega do šestega razreda razred lahko ponavljajo tudi brez soglasja staršev, vendar morajo učitelji v tem primeru predlog za ponavljanje zelo dobro utemeljiti. Ponavljanje razreda je za učno neuspešnega otroka večinoma velik udarec, saj je v naši kulturi ponavljanje še vedno velika sramota za učenca in vso družino. Tega se šole zavedajo, zato se vsak primer posebej temeljito prerešeta, preden se sprejme odločitev o ponavljanju. Zelo pomembno je, da se otrok in starši vse leto pripravljajo na možnost ponavljanja, v najtežjih primerih tudi prešolanja na prilagojeni program. V izjemnih primerih pa je ponavljanje razreda za otroka najboljša rešitev, saj s tem pridobi eno leto, da nadomesti primanjkljaje v znanju ali v socialnem razvoju. Tudi menjava razredne skupnosti in včasih tudi učiteljev je za kakšnega otroka lahko koristna. Učenci zadnjega triletja pa razred lahko ponavljajo tudi brez soglasja staršev, samo če takšno odločitev sprejme učiteljski zbor. Na odločitev učiteljev se starši v treh dneh po prejemu spričevala lahko pritožijo. Njihovo pritožbo obravnava posebej imenovana komisija.

Po nekaj let starih podatkih (mreža Eurydice) v Sloveniji razred ponavlja približno 1,5 odstotka učencev, v drugih evropskih državah pa od 0,4 do celo trideset odstotkov, medtem ko v nekaterih državah ponavljanje ni dovoljeno. Povsod je najpogostejši razlog za ponavljanje nezadostni učni napredek učenca, ponekod pa tudi izostajanje od pouka ali neprimerno vedenje. V večini članic Evropske unije je odločitev o ponavljanju razreda odvisna predvsem od mnenja učiteljev, ne staršev.