Prvi so na kraju nesreče gasilci, ki pogasijo požar na letalu ... Foto: Tina Dokl

Z vajo preizkusili nivo varnosti

Letošnji scenarij vsakoletne vaje Zlomljeno krilo na brniškem letališču je predvideval trk civilnega letala in letališkega avtobusa, saj strokovnjaki opažajo, da se varnost letenja v zadnjih letih povečuje, medtem ko prihaja do več nesreč na letaliških platformah.

Zgornji Brnik – Na manevrskih površinah letališča je prišlo do trka, in sicer med s strani Slovenske vojske najetim potniškim letalom Airbus A320 ene od članic Nata in letališkim avtobusom. Ob trku je prišlo do požara, opazijo nekaj trupel, na kraju nesreče pa so tudi razbitine letala.

Tako se je glasil okvirni scenarij letošnje vaje kriznega odzivanja v primeru letalske nesreče Zlomljeno krilo 2019, ki so jo v sredo organizirali na poligonu Fraportove letalske akademije na brniškem letališču. Vajo sta v sodelovanju s Fraportom Slovenija organizirala Stalna komisija za preiskovanje letalskih nesreč in incidentov vojaških zrakoplovov Ministrstva za obrambo ter Nacionalni forenzični laboratorij Ministrstva za notranje zadeve, na njej pa so sodelovali tudi pripadniki Slovenske vojske, kriminalistične policije in Civilne zaščite, Nacionalni forenzični laboratorij in Fakulteta za organizacijske vede.

»Statistika kaže, da se v zadnjem obdobju varnost letenja povečuje, saj se tehnična sredstva in kontrola letenja nenehno izpopolnjujejo. Vendar so nesreče, ki se dogajajo na letaliških platformah, čedalje pogostejše, saj se ta del zelo težko kontrolira,« je odločitev za letošnji scenarij vaje, na kateri je poleg logističnega osebja sodelovalo okoli šestdeset udeležencev, pojasnil polkovnik Mihael Klavžar iz službe za preiskave letalskih nesreč in incidentov vojaških zrakoplovov.

Po nesreči so prvi na kraju dogodka gasilci. V tokratnem scenariju jih je sodelovalo 13. »Gasilci smo skozi vajo preizkusili gašenje letala, reševanje s civilnega avtobusa, vstop v letalo in pa tudi evakuacijo iz letala, kar je izrednega pomena, kot se je pred nekaj tedni izkazalo ob eni večjih nesreč,« je vlogo gasilcev v vaji povzel poveljnik letališke gasilsko-reševalne enote Milan Dubravac in poudaril, da je v primeru nesreč najpomembnejši prav kratek odzivni čas. »Odzivni čas na letališču preverjamo tedensko, prav tako pa nas lahko kadarkoli nenapovedano preveri agencija za letalstvo. Najkasneje v treh minutah moramo biti z opremo in ustreznim moštvom glede na velikost letala, na skrajnem delu vzletno-pristajalne steze,« poudarja Dubravac.

Letošnja vaja Zlomljeno krilo, s katerimi so sicer začeli po tragični nesreči majorja Draga Svetine, je bila 14. po vrsti. »Nacionalni varnostni sistem letenja se je od takrat bistveno okrepil in izboljšal. Slovenija se danes uvršča na svetovni zemljevid držav, ki so sposobne same in v sodelovanju s partnerji zagotavljati in usposabljati kritični personal na področju preiskav in varnosti v letalstvu,« pravi Klavžar, ki dodaja, da k temu prispeva tudi Fraportova letalska akademija ter vpetost v Nato in civilna združenja preiskovalcev in specialistov na področju varnosti letenja. Tudi tokratna vaja ni minila brez tuje udeležbe, saj so v njej na različne načine sodelovale tudi Avstrija, Nemčija, Francija, Madžarska, ZDA in Združeno kraljestvo.

»Varnost je v vseh pogledih vse boljša, seveda pa tudi nova pridobitev, Fraportova letalska akademija, omogoča, da ostajamo na visokem nivoju in lahko treniramo realne scenarije,« je bil po vaji zadovoljen tudi poslovodni direktor Fraporta Slovenija Zmago Skobir.