Janez Bogataj, Meje svobode – premostljivi zidovi, Cankarjev dom, Ljubljana, 2019, 8 strani

Meje svobode – premostljivi zidovi

Ifigenija Simonović, predsednica Slovenskega centra PEN: »50. Mednarodno srečanje pisateljev na Bledu /leta 2018, op. M. N./ je bilo jubilejno, zato smo sklenili, da povabimo fotografa, ki bi na umetniški način ujel vzdušje srečanja. Odzval se je Janez Bogataj, ki je začel kot fotoreporter pri tedniku Mladina (1979). Izdal je dve fotografski monografiji Pastorala in Sonata za sonce in meglo … Nastale so fotografske impresije, vizualne črtice, zabeležile so se pomenljive sence in osvetlitve, zameglitve, bližine, odsotnosti. Lahkotna bežnost in globoka zatopljenost. Pisanje je samotarski poklic. Na Bledu se pisatelji, vajeni samorefleksije, sproščeno zapletejo v pogovore in pozabijo nase. Mnogi se srečajo prvič, nekateri so stari znanci. Janez Bogataj jih skuša ujeti ravno takrat, ko so 'brez pozornosti', predvsem pa takrat, ko izstopijo iz sebe in se posvetijo drugemu. Razstava je v duhu prizadevanja Slovenskega centra PEN. Gostje niso le pisatelji, temveč so tudi aktivisti: pisatelji v zaporih, svoboda govora, sovražni govor, diskriminacija, segregacija, človekove pravice. Mnogi med njimi so bili preganjani, izgnani, mnogi zaprti. Prav na Bledu se vsako leto srečajo tudi pisatelji iz dežel, ki so politično sprte. Ko si gostje sežejo v roke, ne gre le za simbolično gesto. Vsakič izpade še en kamen iz zidu strahu in predsodkov.« / Janez Bogataj: »Ko sem pred več kot petindvajsetimi leti opustil reportažno fotografijo, nisem mislil, da bom še kdaj delal po naročilu. Ker sem zadnja desetletja večino časa preživel s knjigami, sem bil vesel fotografiranja 50. Mednarodnega srečanja pisateljev na Bledu. Zdelo se mi je najbolje, da bi skušal fotografirati podobno, kot sem včasih delal še s klasičnim fotoaparatom. Takrat filmi niso imeli takšne občutljivosti kakor današnji digitalni fotoaparati. Zato sem fotografiral z daljšim časom osvetlitve in tako skušal poudariti dinamiko dogajanja. Tudi nikakršnega popravljanja in retuširanja nisem uporabljal. Eksperimentiral pa sem s spreminjanjem barvnih posnetkov v črno-beli tisk. Črno-bela fotografija ima še vedno posebno moč – odpade barvna razpršenost in poveča se sporočilnost. Skušal sem ujeti meje prostora, ki so, v fotografskem smislu, meje svobode.«

Gornja navedka sta iz publikacije, ki je izšla ob razstavi fotografa in gorenjskega rojaka Janeza Bogataja. Na naslovnici sta Jennifer Clement, predsednica Mednarodnega PEN, in pesnik Malick Diarra. Razstava v Mali galeriji CD je na ogled samo še do 21. aprila. Priporočam.