Uprizoritev še ni naslova v izvedbi Slovenskega mladinskega gledališča je najboljša predstava letošnjega festivala. / Foto: Žiga Koritnik

Najboljša Tih vdih in še ni naslova

Tih vdih je naslov besedila, s katerim se je avtor Nejc Gazvoda vpisal med dobitnike nagrade Slavka Gruma, še ni naslova pa je naslov deset ur dolge predstave Slovenskega mladinskega gledališča, ki je na letošnjem Tednu slovenske drame navdušila tako strokovno žirijo kot občinstvo.

Kranj – Včeraj zvečer se je s sklepno slovesnostjo, nastopom glasbenega ansambla Papir in podelitvijo festivalskih nagrad zaključil letošnji 49. Teden slovenske drame. V dvanajstih dneh se je na odru Prešernovega gledališča in matičnih odrih nekaterih predstav zvrstilo 15 uprizoritev v tekmovalnem, spremljevalnem in mednarodnem programu. Predstave so bile dobro obiskane, nekaj je bilo tudi razprodanih. Tako festivalsko publiko kot strokovno žirijo je najbolj navdušila zadnja uprizoritev tekmovalnega programa festivala, deset ur trajajoča predstava še ni naslova Simone Semenič v režiji Tomija Janežiča in izjemni izvedbi Slovenskega mladinskega gledališča.

Letošnja nagrada Slavka Gruma gre v roke mlademu avtorju Nejcu Gazvodi za besedilo drame Tih vdih, ki je bila v njegovi režiji že uprizorjena v Mestnem gledališču ljubljanskem in je bila po izboru selektorja tudi ena izmed predstav v spremljevalnem programu tokratnega festivala. Nagrado za mladega dramatika, ki jo kot vzpodbudo mladim avtorjem podeljujejo zadnjih nekaj let, je prejela Ana Obreza za besedilo Iskalci zlata, Grün-Filipičevo priznanje, ki ga bienalno podeljujejo posameznikom, gledališčem ali skupinam za izjemne dosežke v slovenski dramaturgiji v zadnjih desetih letih, pa je tokrat prejela Darja Dominkuš.

Letošnji prejemnik nagrade Slavka Gruma Nejc Gazvoda, pisatelj, režiser in scenarist, je novinec med nagrajenci. Strokovno žirijo v sestavi Vilma Štritof (predsednica) Tomaž Gubenšek, Mateja Pezdirc Bartol, Klavdija Zupan in Igor Žunkovič je med 42 prebranimi besedili najbolj prepričala zgodba Tih vdih Nejca Gazvode. Drama v enem dejanju govori o povprečni slovenski družini od nekod s slovenskega podeželja. Je drama družine, ki počasi drsi proti družbenemu robu. Prostor dogajanja je »dnevna soba oziroma jedilnica predmestne hiše, hiša je lahko locirana kjerkoli uro (do uro in pol) od Ljubljane«. Takšen je avtorjev napotek v uvodnih didaskalijah o kraju dogajanja, po načelu trojne enotnosti klasične aristotelovske dramaturgije pa je dogajanje strnjeno v en dan.

»Drama ponuja dramaturške in režijske izzive – fizično odsotna sta namreč dva ključna družinska akterja, umrli oče Marjan in odsotni vnuk Tijan – kot tudi zadostitev igralskim ambicijam. Spretnost karakterizacije skozi slogovno dovršen dialog bo zagotovo spodbudila večkratna ustvarjalna branja odrskih interpretacij,« je v obrazložitvi k nagradi zapisala žirija; da se v drami Tih vdih na prvi pogled ne zgodi nič tako tragično usodnega kot v veličastnem Tolstojevem romanu Ana Karenina, toda prav zaradi občutljivosti za male premike proti brezizhodnosti je v njej veliko trenutkov brez diha.

Med mladimi dramatiki je letos izstopala Ana Obreza z besedilom Iskalci zlata. Kot je zapisano v obrazložitvi k nagradi, dramsko besedilo Iskalci zlata v svoji eklektičnosti, zgoščenosti prizorov, širokem naboru motivov, preskokih, nepričakovanih povezavah, v privzdignjenem, na trenutke deklamacijskem jeziku v ozadju skriva natančno strukturo parov, ki si tiho postavljajo eno in isto vprašanje. Besedilo vznemiri ne le tematsko, ampak kot igra pomenov, parafraz in asociacij, odpira številne možnosti uprizoritve, a kljub natančnosti prizorov potrebuje še temeljit razmislek o dramski pisavi in jeziku.

Še ni naslova najboljša predstava

Med 15 uprizoritvami je tako festivalsko publiko kot strokovno žirijo najbolj navdušila zadnja uprizoritev tekmovalnega programa festivala – deset ur trajajoča predstava še ni naslova Simone Semenič v režiji Tomija Janežiča in izjemni izvedbi Slovenskega mladinskega gledališča. Predstava prejme tako Šeligovo nagrado kot nagrado občinstva. Okostje uprizoritve sestavlja preplet besedila Simone Semenič in na vajah proizvedeno gradivo ter v prizorih intimnih pripovedi z reflektirano, precizno in domišljeno režijo raziskuje široke možnosti odrske imaginacije. Strokovna žirija je zapisala: »Predstava še ni naslova je neponovljivo gledališko doživetje, ki v svojem utripajočem telesu pogumno in intenzivno združi ne le presunljiv in kolektivno povezan igralski organizem, temveč terja tudi pripaden gledalski vložek. Oblikuje upajočo skupnost, izvzeto iz vsakodnevne časovnosti, združeno v skupni posvetitvi dneva gledališki fantaziji,« in še: »Skozi repeticijo, prostorske razplastitve in simultanosti uprizoritev razgradi podobo mitskega zapeljivca Don Juana in na njegovo mesto postavi Janeza, ki postane platno, na katero se projicirajo želje, fantazije, zgodbe odnosov moči, zlorab in upanj.«

Predstavo je v nedeljo toplo z dolgim aplavzom pozdravila tudi publika, ki je predstavi (z ocenami 1 do 5) v povprečju podelila oceno 4,80. Sledili sta predstavi Realisti, v izvedbi SNG Nova Gorica s povprečno oceno 4,75 in domača predstava Prešernovega gledališča Ob zori s povprečno oceno 4,73.

Grün-Filipičevo priznanje, ki ga bienalno podeljujejo posameznikom, gledališčem ali skupinam za izjemne dosežke v slovenski dramaturgiji v zadnjih desetih letih, pa je tokrat prejela Darja Dominkuš.