Na prelomnici

Minuli konec tedna je v okolici srednjih šol in fakultet vladala nepopisna gneča, ko so se mladi, najpogosteje v spremstvu staršev, podali v lov za informacijami o posameznih izobraževalnih programih. Po koncu osnovne in srednje šole se namreč mladi znajdejo pred dvema največjima prelomnicama v življenju, pri čemer zlasti ob koncu osnovne šole na učence pade zelo težko breme, ki mu sami mogoče niso kos, saj še niso dovolj zreli ali pa še iščejo, kaj je tisto, kar jih najbolj zanima. A ker si z izbiro določene srednje šole že lahko začrtajo tudi svojo nadaljnjo karierno pot, je zelo pomembno, da je odločitev skrbno pretehtana.

Čeprav vsi strokovnjaki svetujejo, da mora biti končna odločitev glede nadaljnjega šolanja otrokova, pa ob tem poudarjajo, da je v procesu odločanja kljub temu zelo pomembna podpora staršev. Mladi se namreč včasih težko znajdejo v poplavi najrazličnejših informacij in kompleksnosti izobraževalne ponudbe, zato jih starši lahko pri tem spodbujajo in usmerjajo. Sami verjetno zelo dobro poznajo svoje otroke, se zavedajo, česa so zmožni, kakšne so njihove delovne navade … Slab učni uspeh namreč ni nujno ovira za vpis v zahtevnejšo šolo, če otroka izbrani program res zanima, saj bo tako bolj motiviran za učenje. Šola mora predstavljati tudi izziv, otrok se mora zavedati, da se bo moral na poti do želenega cilja malo potruditi, če to seveda bistveno ne presega njegovih sposobnosti.

Pri odločanju za srednjo šolo imajo nekateri mogoče pred očmi tudi že svoj prihodnji poklic. Čeprav je zaposljivost po koncu šolanja lahko pomemben kriterij, mogoče sicer bolj za starše kot otroke, pa ne sme biti edini. Živimo v času, ko je edina stalnica sprememba, in kot opozarjajo nekateri, celo do 85 odstotkov poklicev, ki jih bodo opravljali današnji dijaki, sploh še ni izumljenih. Zato poleg formalne izobrazbe postajajo vse pomembnejše naše osebnostne lastnosti in kompetence, kot recimo sposobnost kritičnega razmišljanja, hitrega prilagajanja in podobno. In ni pomembno samo, kakšno raven znanja bodo mladi osvojili na določeni šoli, ampak tudi, kaj dodatnega jim šola ponuja, da bodo skozi šolanje lahko napredovali – recimo možnost izmenjav s tujino, pester nabor obšolskih dejavnosti in podobno. Za opravljanje poklicev prihodnosti, opozarjajo strokovnjaki, bo namreč potrebna mešanica različnih znanj in veščin, zato je zelo pomembna zlasti širina.

Pri izbiri nadaljnjega izobraževanja naj tako mladi skrbno pretehtajo predvsem svoje interese in sposobnosti, saj bodo pri delu, ki ga bodo opravljali z veseljem, zagotovo tudi uspešnejši.