Za boljšo šolo – drugače

O današnji šoli premalo razpravljamo in zapisi Ivke Sodnik so spodbuda za javno razpravo in razmislek o boljši šoli.

Na načelni ravni med nami verjetno ni večjih razlik. Starši morajo v korist svojih otrok sodelovati s šolo. Težave se začno pri napačnem razumevanju razmejitve, kdo odloča in kdo ima vlogo predlagatelja. Na šoli odloča ravnatelj, v razredu odloča učitelj. Starši v šoli ne odločajo, starši odločajo doma. Ko starši pripeljemo otroke k zobozdravniku, lepo počakamo pred ordinacijo. Pri tem si ne vzamemo pravice in ne volimo strokovnega direktorja zdravstvenega zavoda.

Druge težave izvirajo iz dejstva, da v šoli nimamo zunanjega merila. Ena glavnih nalog ravnatelja je postaviti merilo odlično–slabo in prav–narobe, kajti po njem umerjajo svojo tehtnico tudi drugi učitelji.

Tretjo težavo je povzročila država, ko je na določenih področjih dopustila staršem tudi odločati. Največjo moč odločanja v šoli so starši pridobili z volitvami ravnatelja. Boste rekli, starši imajo pravico. Ko starši peljemo svoje otroke na letalo, pred poletom ne volimo med plavookim začetnikom in mrkim izkušenim pilotom. Boste rekli, saj imajo le tri glasove v svetu šole. Toda to je že polovico vseh potrebnih glasov. Drugo polovico lahko pridobijo na načine, ki so v nasprotju z delovanjem šole in v popolnem nasprotju s tistim, kar ima šola zapisano v svojem vzgojnem načrtu. Pri zbiranju šestih glasov na volitvah ravnatelja manipulirajo, izigravajo zakone, naganjajo nezaželene kandidate, dovolijo, da šola deluje več kot leto dni z v. d. ravnatelja in na vse čudne načine potiskajo svoje znance na pozicijo ravnatelja.

Delovanje šole lahko ruši le nekaj staršev, ki si vzamejo čas krojiti šolo po svoji meri. Premnogi zaradi lastne ambicije, mogoče zaradi travm iz lastnega šolanja, sami sebe ne brzdajo pri uporabi svoje moči. Včasih gredo tako daleč, da hočejo voditi ravnatelja. Če je ravnatelj pokončen, če so dobri učitelji nepopustljivi, pa starši pokličejo na pomoč šolsko inšpekcijo, ki obravnava še tako neosnovano anonimno prijavo.

Vsem mora postati nedvoumno jasno: na šoli odločajo ravnatelj in učitelji, starši v šoli ne odločajo. Vloga staršev je za kvalitetno šolo nepogrešljiva, pri mnenjih in predlogih, predvsem pa pri pozitivnem vzdušju. Ko bomo to sprejeli, ne bo množice konfliktov, ki izhajajo iz borbe, kdo bo imel moč v šoli. Ko bodo nepotrebni konflikti potihnili, bo nastal pedagoški mir, v katerem se bomo učitelji, ravnatelj in starši usmerili v večanje kvalitete šole.

Matija Horvat

Matija Horvat - trideset let učitelj na OŠ Matije Čopa Kranj, od tega pet let ravnatelj, oče petih otrok, ki so bili eno leto razporejeni po vseh stopnjah šolske vertikale, podpredsednik Učiteljskega združenja Slovenije