Dajo jim možnost, da se uveljavijo

Na srečanju, ki ga je organizirala Osnovna šola Antona Janše Radovljica, so poudarili položaj otrok in mladih odraslih v lokalnem okolju s poudarkom na zaposlovanju in vključevanju na trg dela. Mladi delovne izkušnje že pridobivajo v knjižnici, pri šivilji, na kmetiji, pri urejanju občinskih površin in v varstveno-delovnem centru.

Učenci so na praksi v knjižnici, pri šivilji, v pekarni, slaščičarni. Srednja gostinska šola enkrat mesečno gosti skupino, ki kuha skupaj z dijaki, najbolj aktivna učenka skrbi za eko vrt. Skupina učencev pomaga na ekološki kmetiji, občina pa nekaterim omogoča opravljanje različnih del, kot so čiščenje, brušenje, barvanje, ureditev okolice spomenikov …

Radovljica – Delo je eden pomembnejših faktorjev za kvaliteto življenja vsakega posameznika. Ne zgolj z vidika finančne neodvisnosti. Občutek pomembnosti in koristnosti, zavedanje, da posameznik s svojim delom prispeva k izboljšanju življenja drugih, dajejo samozavest in izpopolnjujejo kvaliteto življenja, poudarja Jelena Horvat, ravnateljica Osnovne šole Antona Janše, šole s prilagojenim programom v Radovljici.

Vključeni na trg dela

In če imajo mladi pri nas pogosto težave pri vstopanju na trg dela, je za mlade osebe s posebnimi potrebami ta korak še mnogo težji. Država v zadnjih letih sicer izvaja številne projekte, namenjen mladim. V nacionalno strategijo je tako vključena tudi skrb za mlade osebe s posebnimi potrebami v smislu vključevanja v družbo, spodbujanja njihove aktivnosti ter možnosti zaposlovanja in vključevanja na trg dela. Del populacije mladih s posebnimi potrebami se po tako zaključenem srednješolskem izobraževanju lahko vključi na trg dela, drugi del so osebe z večjimi ovirami in nezmožnostjo za popolnoma samostojno življenje, ki pa si prav tako želijo možnost in priložnost za delo.

Kot pravi Horvatova, svoje učence skušajo že v osnovni šoli čim bolj pripraviti tudi na nadaljnje izobraževanje oziroma delo. Tiste z manj težavami pred vpisom v srednjo šolo intenzivno usmerjajo, z njimi obiskujejo šole, spoznavajo delovne postopke in zaposlitve ... Ostale učiteljice v vseh stopnjah usmerjajo v pridobivanje izkušenj in vključevanje v številne aktivnosti zunaj šole.

Delo na kmetiji, v pekarni, knjižnici ...

»Imamo nekaj dobrih kontaktov in izkušenj s posamezniki in organizacijami, ki so odprti in pripravljeni mladim ponuditi prakso. Eni od naših učenk tako enkrat tedensko nudi prakso Knjižnica Antona Tomaža Linharta, naši učenci so tudi na praksi pri šivilji, v pekarni, slaščičarni. Srednja gostinska šola enkrat mesečno gosti skupino, ki kuha skupaj z dijaki: pripravljajo jedi, napitke in pogrinjke. Najbolj aktivna med našimi učenci pa skrbi za eko vrt pri sosednji osnovni šoli. Tu je še skupina učencev, ki dela na eko kmetiji Mulej, občina Radovljica pa nekaterim omogoča opravljanje različnih del, kot so čiščenje, brušenje, barvanje, ureditev okolice spomenikov v Dragi … Naši partnerji nam omogočajo tedensko delo v varstveno-delovnem centru ter individualne prakse posameznih učencev mladih pred vključitvijo v VDC,« je pojasnila Jelena Horvat in poudarila, da si v šoli prizadevajo, da javnost in skupnost sprejmeta njihove učence kot svoje, enakovredne ljudi in jim omogoči aktivno življenje.

Želijo prispevati po svojih močeh

»Želimo, da osebe s posebnimi potrebami lahko s svojim delom aktivno prispevajo v družbenih procesih in razvoju ter da jih samostojni podjetniki, organizacije in zasebniki sprejmejo in jim dajo to možnost, da se uveljavijo kot delavci. Želimo, da država s svojimi mehanizmi k temu prispeva toliko, da jih bodo delodajalci lahko – ne v svojo škodo – zaposlili ter da njihovi starši, ki v največ primerih vedno skrbijo zanje, čutijo, da niso osamljeni in sami pri skrbi za vključenost otrok v družbo.«