(Ne)premagana gora

Prvega junija 1991 je potekala slovesna otvoritev predora Karavanke. Trak so z velikanskimi škarjami prerezali takratni vodilni politiki, pred vhodom v tunel sta se prisrčno pozdravila predsednik izvršnega sveta Slovenije Lojze Peterle in namestnik koroškega deželnega glavarja Christoff Zernatto. Na slovenski strani je predor po kratkem nagovoru blagoslovil ljubljanski nadškof Alojzij Šuštar. Za dobro razpoloženje je skrbela jeseniška godba na pihala. Na otvoritvi tunela se je zbrala nekajtisočglava množica, ki je na ta način pozdravila dokončanje največjega cestnega podviga v Sloveniji dotlej.

Tako so ohranili spomin na odprtje predora Karavanke v Muzeju novejše zgodovine Slovenije. Gradnja osem kilometrov dolgega enocevnega predora je trajala pet let; avgusta 1986 je prvi jekleni sveder zagrizel v pripravljeno portalno steno, izvajalec SCT z nemško-avstrijskim podizvajalcem Polensky & Zoellner pa je kljub številnim nepričakovanim težavam pri gradnji to zaključil v manj kot petih letih. Gora je bila premagana ... Prav tak naslov, Premagana gora, nosi dokumentarni film iz leta 1991, ki prikazuje gradnjo. Geološko nestabilna hribina, vdori eksplozivnega metana, izbruhi podzemne vode – vse to je močno otežilo gradnjo, kot bi se gora ves čas otresala vsiljivcev, navajajo v filmu. A gora je bila nazadnje premagana in graditelji so bili prepričani, da bo zmogljivost enocevnega predora zadoščala potrebam prometa daleč v prihodnje stoletje.

Žal pa so se s to napovedjo zmotili ... Goro bo treba premagati še enkrat. Nenehno naraščajoči prometni tokovi so že zdavnaj preplavili predor in gradnja druge cevi je že pred leti postala nujnost. In že kmalu bo postala realnost. Prihodnji ponedeljek, 10. septembra, naj bi na avstrijski strani v Karavanke zavrtali prvi svedri. Kdaj naj bi se gradbena dela začela na naši, slovenski strani, žal še ni znano. Dars je za izvajalca izbral turško podjetje Cengiz Insaat, a kar trije neizbrani izvajalci so vložili zahtevke za revizijo. To lahko začetek graditve zamakne za mesec, dva, tri ... O zamudi, do katere bi prišlo v primeru razveljavitve razpisa, ta hip ne upa razmišljati nihče. Zato velja napoved: spomladi 2024 naj bi ves promet stekel skozi novo, drugo cev. A s tem gneče še ne bo konec, saj bodo še dve leti obnavljali obstoječo cev. Vsaj še šest poletij se bo torej pred Karavankami še vila kolona vozil ... Prejšnji konec tedna je bila dolga neverjetnih dvanajst kilometrov.