Umetnostna zgodovinarka Melita Ažman in umetnik Iztok Šmajs - Muni na odprtju razstave / Foto: Igor Kavčič

Simultane likovne misli

V Mali galeriji Likovnega društva Kranj je na ogled razstava likovnih del koroškega umetnika Iztoka Šmajsa - Munija.

Kranj – Tokratni razstavljavec Iztok Šmajs - Muni, vizualni umetnik širokega ustvarjalnega razpona, prihaja iz Velenja in je eden tistih članov Likovnega društva Kranj, ki ne izhaja iz Kranja oziroma Gorenjske. V kranjsko društvo se je včlanil pred leti in se redno udeležuje skupinskih društvenih razstav. Šolal se je na Pedagoški akademiji v Ljubljani in v tujini – v Italiji in ZDA. Od leta 1980 je samozaposlen v kulturi in deluje na področju vizualnih umetnosti, glasbe, filozofije, poezije in fotografije. Leta 1993 je pridobil status umetnostnega kritika. V tujini, kjer je v preteklosti veliko razstavljal – in to počne še danes – se je uveljavljal z različnimi umetniškimi koncepti.

Lahko bi rekli v domači, torej društveni galeriji se Iztok Šmajs - Muni tokrat že drugič predstavlja samostojno. Razstavo je naslovil Simultanost / Heterogenost no. 7 in je na neki način nadaljevanje preteklih razstav po Sloveniji. Gre za vizualnega umetnika, ki svojo kreativno energijo sprošča v risbi, sliki in fotografiji. Ampak njegova umetniška žilica in razmišljanje se tu ne zaključita. Tudi samo umeščanje del v prostor kot medsebojna igra ali sovpadanje so zanj nadaljnje točke, v katerih poskuša zaobjeti celoto oziroma jo smiselno in referenčno umestiti v dvogovor ali kontinuirano prehodnost del. Kot je ob razstavi zapisala umetnostna zgodovinarka Melita Ažman, Iztok Šmajs - Muni sledi filozofiji neke globlje, mentalno ozaveščene stvarnosti. »Realno zaznavno in duhovno se povezujeta v odmaknjeni, distancirani, zavedno-nezavedni poti meditativno obarvane zgodbe umetnika in njegovega jaza. Razpetost med dvema svetovoma – kot tudi miselnostjo – ga vodi po višji, mnogokrat nerazumljivi poti.«

Tokrat so pred nami dela z naslovom Simultanost / Heterogenost. Iz naslova razberemo, da gre za nadaljevanje njegovega že pred leti začetega raziskovanja z osrednjim naslovom Simultanost, kar razumemo kot istočasnost in hkratnost. V podnaslovu Heterogenost pa gre za razpredanje o neenotnih in raznovrstnih delih ali sestavnih elementih. Kot dodaja Ažmanova, je celota tako podvržena procesualnosti, sprotnosti in navdihu, ki ga umetnik črpa in prenaša na platno ali papir v določenem meditativnem stanju. Tako si v galeriji ogledujemo neke vrste mandale, ki v svoji prvotni obliki kroga simbolizirajo popolnost, celovitost, enotnost, neskončnost in brezčasnost. Krog nima ne začetka ne konca, gre za stanje večnega ponavljanja, hkrati pa predstavlja tako makro- kot tudi mikrokozmos in čas. Razstava bo na ogled do 12. septembra, v Likovnem društvu Kranj pa so že v polnih pripravah na letošnji sedmi mednarodni Festival likovnih umetnosti, ki bo med 27. septembrom in 4. novembrom Kranj znova spremenil v najbolj likovno mesto v državi.