Slovesnost ob simboličnem zagonu malega Peltonovega kolesa

Oživili malo Peltonovo kolo

Zanesenjaki iz SIJ Acroni Jesenice so obnovili malo Peltonovo kolo, ki je bilo desetletja nepogrešljiv del valjarne na Javorniku. Na ogled je postavljeno pred upravno stavbo podjetja.

V SIJ Acroni so se odločili, da bodo obnovili tudi staro tablo z napisom Očka, vrni se zdrav domov. Takšne table so že v času Kranjske industrijske družbe pred drugo svetovno vojno in kasneje v Železarni Jesenice na vseh vhodih opozarjale delavce na skrb za varnost pri delu, ki je danes še bolj pomembna. Zdaj jih bodo (obnovljene in replike) ponovno namestili na vse vhode v obrate.

Koroška Bela – Pred upravno stavbo podjetja SIJ Acroni Jesenice so simbolično »zagnali« obnovljeno malo Peltonovo kolo, dragocen kos železarske tehniške dediščine. Kolo je bilo ulito leta 1902, vse do leta 1979 pa je bilo nepogrešljiv del valjarne na Javorniku. Po 77 letih so ga »upokojili«, zatem pa so ga na dvorišču jeklarne na Javorniku desetletja preraščali trava in drevesa, dokler ga ni ekipa zanesenjakov znova oživila. Projekt obnove je vodil mladi inženir iz SIJ Acroni Luka Novak z ekipo vzdrževanja. Kot je povedal, so kolo izkopali, ga očistili, pobarvali in protikorozijsko zaščitili. Postavili so ga na zelenico pri glavnem vhodu v upravno stavbo SIJ Acroni, kjer bo lahko prihajajoče rodove jeklarjev navdajalo s ponosom na tradicijo železarskih Jesenic.

Malo Peltonovo kolo so izdelali leta 1902 v madžarskem podjetju Ganz. Takrat je bilo največji ulitek v enem kosu v Evropi, ver­jetno tudi na svetu. Njegova teža je 38 ton, v premeru meri 4,5 metra, po svojem obodu pa ima razporejenih 35 korcev. Z dovodom vode pod tlakom na korce je kolo lahko razvilo moč 900 konjskih moči. Poganjala ga je voda iz Javorniškega Rovta, z njim pa so valjali gredice (ingote). Zadnjo gredico je kolo izvaljalo leta 1979. Po Novakovih besedah bi kolo lahko povedalo številne zanimive zgodbe. Ena takšnih je zgodba o Janezu Vovku iz Gorij, ki je delal v valjarni. Leta 1912 se je odločil, da ima »poln kufer fabr'ke« in se je podal na pot v Ameriko. Desetega aprila se je vkrcal na Titanik in dan kasneje utonil. Tako ni več videl ne »fabr'ke« ne Amerike ...

Kot je ob slovesnem »zagonu« obnovljenega kolesa poudaril glavni direktor podjetja SIJ Acroni Branko Polanc, ima železarska tradicija na Jesenicah večstoletno zgodovino, a časi so takšni, da zahtevajo strogo sledenje načrtom. »Včasih se ne ustavimo in ne pomislimo na pomembne stvari, zakaj smo tu, koliko časa smo tu in koliko generacij prej nam je to omogočilo,« je dejal in poudaril, da so ponosni na delo nekdanjih generacij, na železarsko znanje, trdo delo. Te vrednote prenašajo v prihodnost, in kot je dejal, imajo jasno vizijo razvoja, ki jim daje mirnost in jasen pogled v prihodnost.

Malo Peltonovo kolo je »manjši brat« velikega Peltonovega kolesa, ki stoji ob avtocesti pri Hrušici.