Razstavo, ki jo je v sredo odprl direktor Zavoda za varstvo kulturne dediščine Jernej Hudolin, so si ob odprtju ogledali tudi številni Radovljičani, med njimi radovljiški župnik Andrej Župan, na fotografiji v spremstvu nadškofa Stanislava Zoreta. / Foto: Gorazd Kavčič

Stopila iz moževe sence

Dela slikarke in oblikovalke Helene Kottler Vurnik, znane predvsem kot sodelavke svojega moža arhitekta Ivana Vurnika, so na ogled v Narodni galeriji v Ljubljani. Na Dunaju rojena umetnica je pred petinpetdesetimi leti umrla v Radovljici.

Ljubljana – V sredo so v Narodni galeriji v Ljubljani odprli razstavo, ki predstavlja delo slikarke in oblikovalke Helene Kottler Vurnik, v javnosti doslej znane predvsem kot soproge in sodelavke arhitekta Ivana Vurnika. Gre za prvo razstavo, ki je v celoti posvečena njenemu delu, Narodna galerija pa jo je pripravila v sodelovanju s Centrom arhitekture Slovenije.

Helana Kottler Vurnik se je leta 1882 rodila na Dunaju, kjer je končala Umetnostno šolo za žene in dekleta, se kasneje zaposlila kot ilustratorka in delala v lastnem ateljeju. Leta 1913 se je poročila z Radovljičanom arhitektom Ivanom Vurnikom, s katerim sta med letoma 1915 in 1919 živela v njegovi rojstni hiši v Radovljici, kasneje pa v Ljubljani. Čeprav se pred prihodom na Kranjsko ni ukvarjala s cerkvenim slikarstvom, je bila kasneje povsem odvisna od svojega moža in naročil, ki so prihajala predvsem iz slovenske katoliške cerkve, je na slovesnosti ob odprtju razstave povedal avtor razstave dr. Andrej Smrekar.

Soprog, arhitekt Vurnik, jo je ves čas vključeval v svoje projekte. Zlata knjiga Mestne občine Ljubljana, ornati za škofa Jegliča, poslikava v Zadružni gospodarski banki in knjižna oprema za Mohorjevo družbo ter Marijino oznanjenje, velikansko platno za zasebno kapelo škofa Andreja Karlina v škofijskem dvorcu v Trstu so njena najbolj prepoznavna dela.

Na razstavi, ki bo na ogled do 3. decembra, so na ogled številne študije, skice, risbe pa tudi slike in originalni mašni plašči, ki jih je zasnovala Helena Vurnik. Osrednji eksponat pa je krilni tabernakelj svetih evangelistov, ki ga je poslikala Vurnikova, pripeljali pa so ga iz cerkve sv. Petra v Radovljici in ga pred tem temeljito restavrirali.

Na življenje in delo Helene Vurnik je pomembno vplivala izguba sina Nika, ki so ga, devetnajstletnega, leta 1942 ustrelili italijanski vojaki. Zakonca Vurnik sta leta 1956 preselila v Radovljico, kjer je Helena leta 1962 umrla. Pokopana je v družinski grobnici na radov­ljiškem pokopališču.