Ravnatelj si sam ustvari moč

Osrednja tema letošnje konference ravnateljev na Brdu pri Kranju je bilo pedagoško vodenje kot ključ do kakovosti dela ravnateljev.

Pedagoško vodenje je kompleksen in kontinuiran proces, ki z načrtnim in sistematičnim pristopom ravnatelja vpliva na kakovost vseh vzgojnih in izobraževalnih aktivnosti učiteljev oziroma vzgojiteljev.

Koliko moči ima ravnatelj, je bilo vprašanje, ki ga je vsem zbranim na začetku postavil direktor zavoda za šolstvo Vinko Logaj in na koncu ponudil tudi odgovor nanj: »Kolikor mu je je pripisujejo drugi. To pa je toliko, kot si jo ustvari sam.«

V zadnjem času po Logajevih besedah pogosto slišimo, da ravnateljem zmanjkuje časa za pedagoško vodenje. A po njegovem prepričanju ravnatelj šolo v vsakem trenutku tudi pedagoško vodi, vprašanje je samo, ali dobro ali slabo. Pedagoško vodenje je opredelil kot kompleksen in kontinuiran proces, ki z načrtnim in sistematičnim pristopom ravnatelja vpliva na kakovost vseh vzgojnih in izobraževalnih aktivnosti učiteljev oziroma vzgojiteljev. Vprašanje o moči ravnatelja pa je primerjal z močjo, ki jo imajo brezdomci, ki na prvi pogled prav tako delujejo nemočno. »Zagotovo pa imajo moč soočiti se z okoliščinami, kar je ena ključnih zadev na vseh področjih,« je poudaril Logaj in dodal, da moč daje ravnatelju že njegov položaj, od posameznika pa je odvisno, na kakšen način jo uporabi in si tako na dolgi rok zagotavlja krepitev moči. Zdi se mu pomembno, da ravnatelj pozna in razume družbene okoliščine, saj šola vedno bolj izgublja monopolen položaj v družbi, vedno več je skupin, ki na vse načine poskušajo priti v šolski prostor in delovati neposredno z učenci. Zato je po njegovem prepričanju dobro, da je učiteljski poklic reguliran, čeprav se pojavljajo pritiski po deregulaciji. A če na družbene okoliščine ne more vplivati, pa osnovo ravnateljeve moči predstavljajo tudi znanja in spretnosti, ki si jih sam pridobi, poudarja Logaj. Prav tako je po njegovem pomembna socialna mreža, ki si jo ustvari tako v šolskem prostoru kot tudi širšem okolju, saj tako lahko pričakuje podporo pri določenih aktivnostih oziroma si o posameznih stvareh ustvari širšo sliko. Velik pomen za moč ravnatelja imajo še osebnostne lastnosti in osebna zgodovina oziroma izkušnje iz neposredne prakse. »Če vse to deluje harmonično, moč ravnatelju raste, v kolektivu pa vlada dobro fizično in psihično počutje ter zadovoljstvo, kar daje visoko kakovost dosežkov na vseh področjih,« je končal Logaj.