Andreja Eržen deluje med klasično likovnostjo in sodobnimi umetniškimi praksami. / Foto: Igor Kavčič

Tako drugačna vsakdanjost

V avli Zavarovalnice Triglav v Kranju je na ogled razstava likovnih del akademske slikarke Andreje Eržen, ki se v zadnjih letih vse bolj uveljavlja s poslikanimi svetlobnimi objekti.

Kranj – Zavarovalnica Triglav je že dolga leta ena svetlih izjem, ki nekajkrat na leto svoje poslovne prostore, natančneje osrednjo avlo, oplemeniti z razstavo del katerega slovenskih likovnih umetnikov. V četrtek so tako odprli že štirideseto razstavo doslej in prvo letos. S poslikanimi svetlobnimi objekti in nekaj grafikami se predstavlja akademska slikarka srednje generacije Andreja Eržen, ki živi in ustvarja v Kranju in v Goričanah pri Medvodah. Likovno ustvarjalnost Erženove zaznamujejo risbe in slike kot tudi grafike in animacije ter svetlobni objekti, posebno v zadnjih letih pa rada posega po prostorskih instalacijah. Lahko bi rekli, da se v njeni likovni pisavi vseskozi prepleta klasična likovnost s sodobnimi umetniškimi prijemi, povezanimi s tehnološkimi postopki. Tudi na tokratni razstavi.

Erženova je imela sicer v načrtu prostorsko postavitev, a se je zaradi same specifike prostora odločila za svetlobne objekte, ki jim je v kontrast dodala tri grafike, gre za tehniko litografije, iz svojega zgodnjega ustvarjalnega obdobja. »Nekoliko sem se prilagodila željam ponudnikov razstavnega prostora in pripravila dela v močnejših barvnih kontrastih, ki obiskovalcu na eni strani prinašajo optimizem, na drugi pa ga pomirjajo. Vsak tak prostor ima tudi neko duhovno vrednost,« izbor del na razstavi pojasnjuje Erženova. Na vprašanje, ali v motivih predstavlja tudi nekatere zgodbe, s katerimi je intimno povezana, pa dodaja: »Seveda gre za spomine, a ti hkrati orisujejo tudi neko stanje; na sliki je lahko upodobljen nočni mir, ki spodbuja meditacijo, spet slika na gugalnici z otroškimi nožicami v zraku, ki asociira na trenutek, ko človeka ponese, mogoče slika češenj, poletja, otroške igre ...« Ali kot je zapisala umetnostna zgodovinarka Melita Ažman, da se v teh delih srečamo z motiviko iz vsakdanjega življenja. Predstava idealiziranega sveta je prežeta z močnimi barvnimi kontrasti ter pravljično krajinsko motiviko, v katero so vpete tako živali kot ljudje. Kot je povedala umetnica, svetlobne objekte okrogle »škatle« s poslikanimi pokrovi iz pleksi stekla, ki ga z notranje strani osvetljuje luč, dela zadnjih sedem let. Zanje pravi, da so bolj naivne kot kritične slike.

Drugi del razstavljenih svetlobnih objektov je drugačen, črno-bel, ekspresiven. Poudarja odnos med realnim in abstraktnim, a v ospredje postavlja človeka. Če povzamemo Ažmanovo: motivi prikazujejo prehodnost življenjskih obdobij, ki naše misli preusmerjajo na posamezna občutja in strasti v našem življenju. Tu so še grafike, ki so popoln kontrast svetlobnim objektom, a jih povezuje krog, v katerem avtorica skriva asociacijo na svet. »Rada eksperimentiram. Ne bi mogla celo življenje ustvarjati ene in iste forme, se izražati v le enem likovnem mediju. Sicer vedno vztrajam v nekih svojih osnovah, a sem rada vedno znova drugačna,« še dodaja Andreja Eržen. Razstava bo na Zavarovalnici Triglav odprta do 20. junija.