Sto deset let Ženske v zlatem

Leta 1907 je Gustav Klimt, avstrijski slikar (1862–1918), ki se je navduševal nad zlatastimi mozaiki, dokončal portret lepe Adele v olju s srebrnimi in zlatimi lističi. Lepa Adela (1882–1925) je bila žena precej starejšega, zelo premožnega judovskega tovarnarja. Bila je temnolasa, z navzgor počesanimi lasmi in velikimi rdečimi vabljivimi ustnicami na skrivnostnem obrazu. Danes bi težko našli človeka, ki njenega portreta še ni videl na skodelicah, na drugih okrasnih premetih, na razglednicah, na papirnatih papirčkih, na dežnikih, okrasnih škatlicah za očala itd. Leta 1985 je bila namreč na Dunaju razstava Traum und Wirklichkeit, Sanje in resničnost, 1860–1930, o dunajski secesiji. Vsi so hoteli nekaj zaslužiti z Žensko v zlatem. Portret Adele Bloch-Bauer, ženske, o kateri se zdi, da se narahlo lušči iz zlate pene svojega oblačila, se je preselil na uporabne predmete, tako kot znameniti Poljub. Videti njen portret na razstavi pa je bilo razkošje, ki ga človek ne pozabi. Adela v zakonu ni imela otrok in je pred svojo smrtjo v oporoki prosila moža, naj po njegovi smrti vse Klimtove slike podari avstrijski narodni galeriji. Ko je Hitler 1938 priključil Avstrijo k rajhu, Klimtove slike niso bile po okusu nacistov. Adelin mož je najprej zbežal na Češko in nato v Švico, kjer je septembra 1945 preminil, še prej pa je naložil svojemu dunajskemu zastopniku, naj napne vse sile, da bo dobil nazaj svojo lastnino. V oporoki je tudi preklical ženino željo. Premoženje naj bi si razdelili njegova nečakinja in sodediči. Avstrijska vlada očitno tožbe za dodelitev Klimtove Ženske v zlatem ni jemala preveč zares in 2006 je bil Dunaj naenkrat polepljen s plakati Ciao, Adele! Zlata Adele je romala v Los Angeles, kjer je živela Maria Altmann, Bloch-Bauerjeva nečakinja, ki je z možem dirigentom Fritzem Altmannom pred nacisti zbežala v Ameriko. Leta 2006 je poslovnež Ronald Lauder kupil Žensko v zlatem za 135 milijonov dolarjev in jo razstavil v svoji Neue Galerie v New York Cityju z deli predvsem nemškega in avstrijskega slikarstva. V filmski zgodbi je v vlogi Marie Altmann nastopila Helen Mirren. Maria Altmann (1916–2011) se je svoje tete spominjala z besedami: »Venomer je bolehala, tožila, da jo nenehno boli glava, bila je izjemno nežna in temna, poduhovljenega in elegantnega obraza, ki je kadila kot dimnik.« Zapisov, kaj je prijalo lepi Adeli, ni, Dunajčani pa imajo radi polpetke.

Dunajske polpetke

Za 4 osebe potrebujemo: 1 jajce, 500 g zmletega govejega mesa, 2 suhi žemlji, 4 žlice maščobe, 1 čebulo, 1 žličko sladke paprike, 1 ščep kajenskega popra po želji, sol, pest sesekljanega peteršilja

V večjo skledo natočimo mrzlo vodo in za 10 minut potopimo vanjo suhi žemlji. V drugi posodi dobro pregnetemo meso in ožeti žemlji. Čebulo drobno narežemo. Mesni masi dodamo čebulo in jajce, sladko papriko, sol in po želji ščep čilijevih kosmičev ter peteršilj. Še enkrat dobro pregnetemo in za 15 minut postavimo v hladilnik. Nato oblikujemo polpete in jih spečemo na mešanici masla in olja. Večkrat obrnemo. Postrežemo s hrustljavo solato.

Pa dober tek!