Halo, vozim, povej na hitro

V neki zloženki o varni uporabi mobilnih telefonov sem že pred časom zasledil zanimiv napotek, da so pametne naprave pametne toliko, kolikor je pameten njihov uporabnik. Čeprav gre za navodilo glede varne uporabe pametnih naprav in njihove zaščite pred neželenimi zlorabami, pa ga lahko razumemo tudi širše, kot navodilo za pametno uporabo mobilnikov.

Sodobni mobilniki so za razliko od svojih – lahko bi rekli primitivnih – predhodnikov že tako pametne naprave, da uspešno konkurirajo prenosnim računalnikom, saj poleg osnovnega namena – telefoniranja kjerkoli in kadarkoli – omogočajo še mnogo drugega. Z njimi lahko brskamo po internetu, uporabljamo e-pošto in družbena omrežja, se kratkočasimo z igranjem iger ali gledanjem televizije, nakupujemo, opravljamo bančne storitve, nadzorujemo svoj dom in celo svoje bližnje ...

Zaradi vedno hitrejšega tempa življenja in vsestranske uporabnosti mobilnih telefonov imamo te nenehno v roki, tudi ko za to ni pravega razloga in se ne bi smelo. Med drugim je njihova uporaba postala povsem samoumevna in nepogrešljiva tudi med vožnjo na cesti. To potrjujejo tudi rezultati lanske ankete agencije za varnost prometa, ki so razkrili, da med vožnjo telefon uporablja kar 75 odstotkov slovenskih voznikov. Skoraj vsi »grešniki« telefonirajo, trije od desetih tudi pregledujejo socialna omrežja, sedem odstotkov si zapisuje beležke, opomnike in podobno, vsak dvajseti brska po internetu, trije odstotki uporabljajo mobilne aplikacije ...

Težko bi torej našli junaka za volanom, ki se ne bi še nikdar oglasil na nujen klic iz službe ali od doma. Halo, vozim, zato povej na hitro, da me ne ustavi policija, se v takih primerih najpogosteje glasi uvodni pozdrav klicatelju. Skrb, da telefoniranje med vožnjo zmanjšuje zbranost voznika in njegovo pozornost na informacije iz okolice, kar pomembno povečuje tveganje za nastanek prometne nesreče, o čemer nas policija in druge odgovorne institucije ves čas opozarjajo, je drugotnega pomena. Samo da ne bo kazni ... Strožje sankcioniranje telefoniranja med vožnjo, kar predlaga agencija za varnost prometa, bi zato najbrž marsikoga res odvrnilo od nespametnega početja, a vseh voznikov zato še ne bo srečala pamet. Zgodovina nas uči, da je človeku nemogoče popolnoma zaupati, zato bo najverjetneje najbolje počakati, da pametni namesto nas postanejo kar avtomobili, da bodo znali voziti samostojno brez kakršnegakoli posredovanja voznika. Dotlej pa smo prepuščeni upanju, da med vožnjo prejmemo čim manj nujnih službenih klicev ...