Klavdij Tutta v Kranj vedno znova prinaša Mediteran. / Foto: Primož Pičulin

Slikar jasnega neba

V osrednjih galerijah Gorenjskega muzeja razstavlja akademski slikar Klavdij Tutta. K razstavljanju pa je povabil tudi avstrijskega fotografa Fritza Rathkeja in dijake Gimnazije Franceta Prešerna Kranj.

Kranj – Prejšnji četrtek smo na mesec dni dolgo razstavno pot pospremili obsežno postavitev likovnih del akademskega slikarja in grafika Klavdija Tutte, Primorca iz Nove Gorice, ki že več kot dvajset let živi in ustvarja v Kranju. Galerije v Prešernovi hiši, Stebriščni dvorani in Mestni hiši je obogatil s slikami in skulptoslikami iz cikla Mediteranski svetilniki, mediteranska plovila, ki je nastajal v letih od 2012 do 2016. V goste je tokrat povabil avstrijskega akademskega slikarja in fotografa Fritza Rathkeja, ki se predstavlja v kletni galeriji Mestne hiše, medtem ko se v kleti Prešernove hiše z likovnimi objekti predstavljajo dijaki Gimnazije Franceta Prešerna, ki so sodelovali v projektu Spoznaj sodobno umetnost, ki ga je v preteklem šolskem letu vodil prav Tutta.

V širšem alpsko-mediteranskem okolju prepoznaven slikar in neumorni organizator ter povezovalni člen likovne razgibanosti mesta Kranja Klavdij Tutta tokrat s svojo ustvarjalnostjo ne plemeniti le galerijskih sten, ampak se s skulptoslikami, lahko bi jim rekli tudi likovnimi objekti, umešča v širši galerijski prostor. Z objekti prihaja obiskovalcu naproti. »Cikel, ki je nastajal zadnjih pet let, obsega približno dvesto del različnih formatov. Kljub temu da razstavni prostori ne omogočajo postavitve del največjega obsega, sem z nekaj neklasičnimi formati vseeno poskušal razstavi dati pridih velikosti, hkrati pa sem za kontrast v prostor postavil komorne slike, majhne skulpture, objekte … S tem je moje likovno videnje vedno odprto in je nekakšna večna volja po življenju. To me nosi tako kompozicijsko kot barvno,« pojasnjuje Klavdij Tutta, ki meni, da ni slikar meglic, kot je med kolegi v Sloveniji precej pogosto, ampak je slikar jasnega neba.

Kar se človeka dotakne v otroštvu, ga spremlja vse življenje, je prepričan umetnik, v besedi pa mu pritrjuje tudi likovni kritik dr. Milček Komelj, ko pravi, da Klavdij Tutta živi s svetlobo morja v očeh. Tudi nekoliko dlje od Mediterana, v Kranju. Igrivo barviti negibni obmorski svet, v katerem ni prostora za črnino, je za umetnika v temelju stabilen in tudi v najbolj živahni vedrosti v bistvu odmaknjeno spokojen, hkrati oblikovno strogo dosleden in barvno nasmejan, predvsem sinji, bel, toplo porumenel in opečno rdeč, je na odprtju med drugim povedal kritik, ki njegov likovni slog opredeljuje kot docela 'tuttovski'. Tutta se tokrat predstavlja z osemdesetimi deli, sicer pa se že pripravlja tudi na veliko retrospektivno razstavo v letu 2018 na Goriškem na gradovih Kromberk in Dobrovo.

K prvemu razstavljanju v kletnem prostoru Prešernove hiše je povabil tudi dijake Gimnazije Franceta Prešerna, kjer je lani vodil projekt Spoznaj sodobno umetnost. »Veseli smo, da je Klavdij Tutta dela naših dijakov, ki so sodelovali v omenjenem projektu, vzel pod okrilje svoje razstave. Namen projekta je bil, da bolje spoznajo sodobno umetnost, ki je kljub časovni bližini med mladimi oddaljena in manj razumljiva. Preko lastnega dela so spoznavali ustvarjalni proces, od načrta, zasnove, samega ustvarjanja do refleksije lastnega dela,« je povedala šolska mentorica Irena Koncut Marolt. Mladi so ustvarjali doprsni človeški profil v različnih barvnih in stilskih variacijah in jih poslikane sestavljali v urejeno celoto. Na ogled so taki objekti, lahko bi rekli štiri podobe v eni.

V kletno razstavišče pa je Tutta povabil tudi slikarskega kolega iz sosednje Avstrije Fritza Rathkeja, ki se je v Kranju doslej že dvakrat predstavil v okviru Mednarodnega festivala likovnih umetnosti, tokrat pa svoje fotografije razstavlja samostojno. Rathkejeva dela se prepletajo s Tuttovim Mediteranskim pejsažem, saj na njih predstavlja cikel fotografij, ki jih je posnel v obmorskem ambientu – na obali, v pristanišču, marini, popravljalnici bark … »Dokumentarni vidik motivov oziroma njihovih fragmentov se je umaknil estetskemu pristopu,« je k razstavi med drugim povedal ddr. Damir Globočnik. Fotografije k likovnemu približuje tudi dejstvo, da so razstavljene na slikarskih platnih in stojalih. Klavdij Tutta je v torek, 8. marca, ob dnevu žena v Mestni hiši od 10. do 14. ure za žene vodil tudi likovno delavnico.