Kdaj je čas za nove letne pnevmatike

Približuje se 15. marec, ko zimske pnevmatike na naših avtomobilih zamenjamo z letnimi. Ali vemo, zakaj so od tega datuma letne varnejše?

Preden se odpravimo zamenjat zimske, moramo svoje letne pnevmatike pregledati, da preverimo, ali so sploh še ustrezne ali pa moramo morda kupiti nove. V primeru, da je profil starih letnih še vedno ustrezen, je treba ob menjavi pnevmatike uravnotežiti. Drugače povedano: to pomeni, da zadnje gume namestimo na sprednjo os in obratno, sicer nas bo med vožnjo motilo tresenje volana. To morajo vedeti predvsem tisti, ki se menjave lotijo sami. Letne pnevmatike morajo imeti po zakonskih določitvah vsaj 1,6 milimetra profila, a za večjo varnost v primeru mokrega cestišča strokovnjaki svetujejo vsaj 3 milimetre profila. Pred menjavo moramo poleg stanja profila preveriti tudi morebitno nesorazmerno obrabo pnevmatike, zračni tlak in poškodbe bočnic. Če se zdi preveč zapleteno, pnevmatike enostavno odpeljimo k strokovnjaku, ki bo naporno delo opravil namesto nas. Profil pnevmatike se nevarno približuje zakonsko dovoljeni meji obrabe 1,6 milimetra takrat, ko je obrabljena do te mere, da se gumena zmes tekalne plasti in indikator obrabe stikata. A tudi če je profil na naših letnih še ustrezen, to ne pomeni, da lahko enako vozimo v vseh vremenskih razmerah. Način vožnje in hitrost moramo v primeru mokrega cestišča zelo prilagoditi.

Vzrok menjave je skrit v sestavi pnevmatike

Ne pozabimo: pnevmatike, na katerih je oznaka M&S, niso celoletne, ampak zimske! Oznaka M&S pomeni blato in sneg (ang. mud and snow).

Zimske pnevmatike se v toplih mesecih hitreje obrabljajo, ker so narejene iz drugačne zmesi kot letne in ker so zasnovane za hladnejše temperature. Zaradi velikega kotalnega upora pa porabijo več goriva in so tudi precej glasnejše kot letne. In obratno – letne pnevmatike v zimskih razmerah niso primerne, ker imajo tršo zmes pnevmatike in slabši oprijem pri nizkih temperaturah.

Kdaj je letna pnevmatika prestara

Vse pnevmatike imajo točno označen datum izdelave, ki je vtisnjen na boku. Pnevmatike se ne starajo le na vozilih ali v garažah, ampak tudi v skladiščih, kjer čakajo na prodajo, zato je dobro ponoviti nekaj ključnih dejstev o njih. Kljub velikemu pomenu pnevmatik za varnost v prometu pa presenetljivo ne obstajajo enotni strokovni ali zakonodajni standardi, ki bi določali njihovo življenjsko dobo, vezano na datum izdelave, ampak le razlage in priporočila. Končna odločitev je torej prepuščena kupcem oziroma uporabnikom, kar pa ni najbolje, če se zavemo, da smo »gorenjci«. Uporabnost vseh avtomobilskih pnevmatik je med petimi in desetimi leti, vendar na življenjsko dobo vplivajo številni dejavniki, ne le pogostost uporabe – način hranjenja, obremenitev, temperatura, način in hitrost vožnje ... Tudi če pnevmatike še niso obrabljene do indikatorja obrabe profila, a je od datuma proizvodnje minilo deset ali več let, jih moramo zamenjati.

Material v pnevmatikah se stara

Avtomobilske pnevmatike so v zadnjih letih tehnološko zelo napredovale. Sestava materiala, ki ga uporabljajo za izdelavo, se je precej spremenila in sodobne gume največkrat niso več primerljive s tistimi izpred desetletja ali več, kljub temu pa je v sestavi še vedno veliko materialov, pri katerih se s časom spreminjajo lastnosti. S časom tako pnevmatike ne morejo več zagotavljati ustrezne zmogljivosti, poveča se tudi možnost deformacij, poškodb in posledično prometnih nesreč. Proizvajalci pnevmatik v zvezi z določanjem življenjske dobe gum priporočajo, da kupci upoštevajo tudi navodila izdelovalcev avtomobilov, ki so ne nazadnje manj komercialno naravnana kot pa na primer priporočila izdelovalcev gum. Zadnji namreč predvsem v obdobju proizvodnih presežkov zagovarjajo stališče, da pravilno skladiščene gume nimajo omejenega roka trajanja. Ta trditev načeloma sicer drži, vendar pa za končnega uporabnika starost le ni povsem nepomembna. Vendar pa raje verjemimo vulkanizerjem. Oni bodo po ogledu najhitreje in najbolj točno povedali, v kakšnem stanju so naše pnevmatike.

Za tiste voznike, ki prevozijo v kratkem času večje število kilometrov, na primer letno okrog dvajset tisoč, razlika leta ali dveh v starosti pri nakupu novih pnevmatik dejansko ne igra večje vloge, saj jih bodo verjetno menjali prej zaradi obrabe kot starosti. Za tiste, ki letno naredijo manj kilometrov, pa je lahko pomembno vsako leto, ki ga je pnevmatika odležala v še tako dobrem skladišču, saj si z nakupom starejšega izdelka skrajša priporočen dejanski čas uporabe. Za morebitno ponudbo »lanskih modelov« pnevmatik, ki so sicer tehnično povsem ustrezne in za uporabo vsekakor varne, pa bi se nekako spodobilo, da je za kupca cenovno ugodnejša, vendar je spet pri tem treba paziti, kako je z garancijo. Če že kupite eno leto staro pnevmatiko, vsekakor spravite račun, ker ga boste pri morebitni reklamaciji še kako potrebovali.

Ne varčujte

Če se po pregledu obstoječih letnih pnevmatik izkaže, da te niso več primerne za vožnjo, nas čaka nakup novih. Gorenjci imamo srečo, da imamo v neposredni bližini enega najboljših proizvajalcev pnevmatik na svetu, zato bi bilo nelogično, da se vozimo s slabimi. Pnevmatike so edini stik avta s podlago, s cesto, zato je od njih odvisna naša varnost v vseh vremenskih razmerah. Z dobrimi, primernimi, tehnično brezhibnimi si zagotovimo najudobnejšo vožnjo in optimalno delovanje avtomobila, pa še kaznim se izognemo, kajne?

Pojdimo raje k vulkanizerju

Nekateri vozniki menjavo pnevmatik opravljajo kar sami, vendar je bolje, da to prepustimo vulkanizerju. Ta namreč hitro oceni stanje obstoječih pnevmatik, jih pravilno namesti in centrira. Kdo, ki sam zamenja gume, pelje avto še na centriranje k vulkanizerju? Malokdo. Vendar s tem delamo veliko škodo svojemu vozilu ...